Search engine advertising is het plaatsen van betaalde advertenties die vertoond worden in het zoeknetwerk van Google. Waar een sea specialist zich zoal mee bezig houdt? Denk aan het opstellen en inrichten van advertising campagnes zoals shopping ads, waarbij hij zorgt voor zoveel mogelijk conversies en een zo laag mogelijke ppc (pay-per-click). Ook automatiseert hij het inkopen van advertentieruimte volgens vooraf vastgestelde criteria en voorwaarden rondom jouw doelgroep (programmatic advertising).

Voordelen SEA advertising

• Je kunt gericht adverteren op een bepaalde doelgroep
• Campagnes zijn tot in detail meetbaar
• Je kunt direct bijsturen op basis van het resultaat
• Zichtbaarheid op alle touchpoints in de customer journey
• Je kunt inspelen op concrete koopintentie
• Betalen per klik
• Zichtbaarheid in zoekresultaten, wat nieuwe leads oplevert

Toekomst van advertising

Als gevolg van de verschuiving van desktop naar mobiel, is de positionering van de betaalde advertenties nu (nog) belangrijker. Aangezien het beeldscherm van een smartphone kleiner is, valt de advertentie gemakkelijker buiten beeld.

Daarnaast gaan de trends: personaliseren, offline combineren met online en real-time in de toekomst een grotere rol spelen. We krijgen steeds meer inzicht in het gedrag van de klant en hier spelen onze marketeers door middel van advertenties op in.