BrandLoyalty ontwikkelt wereldwijd ingenieuze loyaliteitsprogramma’s voor (food)retailers. De unieke waarde schuilt onder meer in het fullserviceconcept. De (spaar)programma’s worden op maat ontwikkeld, geïmplementeerd, aangestuurd en geanalyseerd. BrandLoyalty is daarnaast sponsor van de schaatsploeg van Jac Orie en Sven Kramer. Bram is 29 jaar en werkt sinds 2013 als company lawyer voor BrandLoyalty en was daarvoor als advocaat werkzaam voor Lexence en Banning Advocaten.

Vier feiten over Bramfoto_Bram_Janssen

Wat is je mooiste sportprestatie? Toen ik zestien jaar was, werd ik Nederlands kampioen wedstrijdzwemmen op de 1500 meter vrij. Dat leverde me een uitnodiging op van het Nederlands jeugdteam. Al met al heb ik zo’n tien jaar op hoog niveau gezwommen.

Heb je een lievelingsrestaurant? Ik kan net zo genieten van een diner bij &samhoud places als van een heerlijke biefstuk van Loetje. Als de sfeer maar goed is en het eten lekker.

Waar zou je morgen weer naartoe willen vliegen? Zonder twijfel naar Cuba en dan naar Maria la Gorda.

Waar vind je de beste inhouse lunch? Ook als ik hier niet zou werken, zou ik deze plek noemen. Onze lunch wordt verzorgd door restaurant Noble van Edwin Kats en is ongelofelijk gevarieerd en heerlijk.

Heb je een voorbeeld, of iemand die je inspireert?

Dat zijn mijn ouders. Mijn vader werkt in de bouw en mijn moeder in de zorg. Ze hebben allebei superhard gewerkt om voor elkaar te boksen dat ze nu staan waar ze staan. Ik bewonder hun werkethos en de manier waarop zij mij onvoorwaardelijk steunen. Dat was zo toen ik 20 uur in de week zwemtraining had, toen ik een bestuursjaar wilde doen tijdens mijn studie, toen ik startte als advocaat, maar is ook zo als ik er, zoals een paar weken geleden, om 11 uur ’s avonds achter kom dat ik mijn huissleutels ben vergeten.

Als ik iemand zou mogen noemen die me binnen de werksfeer heeft geïnspireerd, denk ik aan de gesprekken met Bob Bekker, de partner waarvoor ik werkte bij Lexence. Een vakman die mijn vertrek naar BrandLoyalty, toen hij merkte dat ik de stap naar het bedrijfsleven echt wilde maken, heeft geaccepteerd en gesteund. Hij kon mij goed een spiegel voorhouden en zag dat deze bedrijfscultuur beter bij mij past dan die van advocatenkantoren.

Welke vraag zou je jezelf stellen als je opnieuw bij BrandLoyalty zou solliciteren?

Dan zou ik mezelf vragen of ik een duizendpoot ben.

Gelukkig ben ik dat. Mijn dagen zijn nooit hetzelfde. Doordat onze entiteiten over de hele wereld verspreid zitten, werk ik met zo veel verschillende culturen; vaak met de landen die vanuit het hoofdkantoor worden aangestuurd, maar ook met bijvoorbeeld Brazilië, Japan, Canada, Rusland of Italië. Daarnaast is het legal team een vraagbaak voor alle afdelingen, inclusief de board van het bedrijf. Ik vind dat geweldig.

De werkdruk bij BrandLoyalty is hoog, maar het voelt anders dan in de advocatuur. Daar werd de druk je meer opgelegd door degene voor wie je werkt of een urennorm, terwijl het hier directer gelinkt kan worden aan de hoge mate van servicegerichtheid naar de klanten die BrandLoyalty bedient. De lijnen zijn korter, de business komt als het ware naar mij toe. Daardoor sta ik er middenin en heb ik de verantwoordelijkheid waar ik naar op zoek was.

Wat is het toekomstbeeld van de bedrijfsjurist?

Ik denk dat specialisatie heel belangrijk blijft en dat er – ook kostentechnisch – steeds minder zaken weggelegd worden in de advocatuur. Maar dit heeft ook een keerzijde.

De bedrijfsjurist moet volgens mij de risico’s zoveel mogelijk kunnen beperken en een vraagbaak zijn. Naarmate bedrijven groter worden, is het juridische team echter niet meer zo breed inzetbaar. Bij de grotere corporate partijen zie je daardoor kleine inhouse advocatenkantoren met superspecialisten ontstaan.
De korte lijnen en het overzicht kun je daardoor verliezen en als team ben je minder een schakel in het hele proces. Bij BrandLoyalty werken nu meer dan 400 mensen en we zien de komende jaren BrandLoyalty verder groeien, mede ook door de overname van het beursgenoteerde Amerikaanse ADS, maar voorlopig verwacht ik zo breed inzetbaar te blijven als ik nu ben.

Als jouw bedrijf zou mogen innoveren, waar valt dan nog een slag te slaan?

BrandLoyalty is al een extreem vooruitstrevend bedrijf. Het nieuwe hoofdkantoor ademt de vernieuwingsdrang in feite al uit, met een eigen University, Loyalty Experience Center, eigen sportcentrum, open ontvangstruimte en restaurant. Maar het kan natuurlijk altijd beter. Omdat wij alle facetten van het loyaliteitsprogramma begeleiden, zijn bij de planning en uitvoering veel afdelingen betrokken. De groepsmeetings waarbij al deze afdelingen betrokken zijn, komen de kwaliteit zeer ten goede, maar kunnen efficiënter geregeld worden. We staan soms iets te vaak stil, of juist op de verkeerde momenten. Enerzijds mogen we eerder bij elkaar komen om de verwachtingen die we de klant bieden goed te managen, anderzijds kunnen we het – als het programma eenmaal draait of de lijnen overduidelijk zijn – wat mij betreft met minder groepsmeetings doen.

Als je bij de keuze voor een baan een top 3 mag maken van Salaris/Imago, Work-life balance en Doorgroeimogelijkheden, hoe zou die luiden?

  1. Doorgroeimogelijkheden. De sneltrein Bram Janssen mag hier harder doordenderen dan in de advocatuur en daar ben ik heel blij om. De internationale context, de verschillende afdelingen en de mate van verantwoordelijkheid passen bij me. Daarnaast biedt BrandLoyalty veel als het gaat om persoonlijke ontwikkeling. Alle starters volgen de training van twee weken aan de BrandLoyalty University en daarna is er ongoing persoonlijke coaching, zijn er lezingen en een personal development plan om maar een paar dingen te noemen. Dat kan ook bijna niet anders. We weten alles van loyaliteit; als je niet echt investeert, lopen mensen weg.
  2. Salaris. Het complete plaatje is het belangrijkst, maar zonder een goed salaris kun je geen stappen maken. Doorslaggevend is het echter niet, dan was ik wel in de advocatuur gebleven. Je moet natuurlijk wel gelukkig zijn in wat je doet.
  3. Work-life balance. Daar hoef ik me hier eigenlijk geen zorgen om te maken. De werktijden zijn goed. Het komt geregeld voor dat het druk is, maar mijn gevoel daarover is nu anders dan in de advocatuur. En dat heeft weer alles te maken met het eerste punt, de doorgroeimogelijkheden. Ik voel me hier eindverantwoordelijk en dat maakt een groot verschil.