Case: De onconventionele aanpak van een gedreven telecom-manager

Publicatiedatum

14 juli 2015

Business Unit

DPA IT

Locatie

Amsterdam

Een telco-professional in hart en nieren. Interim DPA IT-manager David van der Leun vertelt over zijn liefde voor telecom en management. Dat David nu bij KPN grote projecten leidt en afdelingen organiseert, verbaast niemand. ‘Tijdens mijn studie aan de Hotelschool in Scheveningen, regelde ik al de servicedesk.’

Ideale mix tussen ICT en management

Doen wat je leuk vindt en daar goed in worden. Dit motto is de rode draad in de carrière van David. Het managementvak leerde hij op de Hoge Hotelschool Den Haag, zijn ICT-kennis houdt hij bij via trainingen en cursussen. Sinds 2000 werkt hij als interim ICT-consultant voor grote bedrijven in Nederland. ‘Ik ben elke dag bezig mezelf te ontwikkelen met opleidingen. Ook vaak in het weekend en in de avonduren. Dat moet wel, anders loop je in dit vak een enorme achterstand op.’

Gegrepen door telecomvirus

Toen David aan het werk was bij het ministerie van Justitie, viel voor hem het kwartje. Hij leidde een groot project waarbij meer dan 15.000 landelijke verdeelde telefoonaansluitingen van het ministerie werden gecentraliseerd. Daarbij werden al die aansluitingen in een centrale VoIP-infrastructuur ondergebracht. Hij regelde het design, de implementatie en het veranderingstraject van de technische support-organisatie. ‘Door dit project werd het voor mij glashelder: ik wil in de telecomwereld blijven werken.’

“Ga er in het begin vol voor en hou jezelf scherp tijdens je hele carrière. Blijf trainingen en opleidingen volgen, ook in je vrije tijd. Je bent nooit uitgestudeerd.”
David van der Leun -

Na wereldreis naar KPN

Hij ging er een paar maanden tussenuit voor een reis door Azië. Voordat hij vertrok, gaf David duidelijk aan bij DPA dat hij graag een klus bij een telecombedrijf wilde oppakken. ‘Ik wilde aan de andere kant gaan werken. Dat wil zeggen: aan de infrastructuurkant, waar je leert over wat er nou écht achter dat kastje in de muur gebeurt op het moment dat je je telefoon oppakt. Na mijn reis kon ik vrijwel meteen aan de slag bij KPN. Ik viel met mijn neus in de boter.’

Technische snoepwinkel

Bij KPN leidde hij een team van zwaargewicht technisch professionals. Op dat moment was KPN bezig te switchen van platform. Een lastig veranderingstraject waar David regelmatig tegen problemen aanliep die anderen in de organisatie al de nodige hoofdbrekens had gekost. ‘Dat was heel pittig. Er ging van alles mis, maar daar heb ik ongelooflijk veel van geleerd. De techneuten in mijn team hebben me tot op detailniveau bijgebracht hoe een telefoongesprek technisch is opgebouwd bijvoorbeeld.’

Vastgeroeste ketting smeren

De kracht van David? Hij krijgt mensen en afdelingen in beweging. Vaak op een onconventionele manier. Zijn grootste succes behaalde hij bij KPN. De hele keten van digitale telefonie moest efficiënter worden. ‘Mijn opdracht was, om de interactie tussen de afdelingen in te korten. Elke schakel in de keten was een op zichzelf staand eiland: van sales tot administratie, van techniek tot beheer. Het was geen keten, maar een vastgeroeste ketting. Super inefficiënt. Ik moest het hele proces lean and mean maken.’

“Iedereen verklaarde me voor gek. Je bent niet goed snik, dat lukt je nooit. Het kostte wat moeite, maar het is me gelukt.”

Niet goed snik

Zijn plan was, om alle afdelingen samen te voegen. Niet alleen met zijn allen op één locatie, ook wat betreft taken en verantwoordelijkheden. ‘Ik wilde dat iedereen elke functie in de keten zelf kon uitvoeren. Administratieve mensen moesten ineens projectmanagement en technisch beheer erbij gaan doen. Technische medewerkers kregen op hun beurt weer administratieve en service-taken. Iedereen verklaarde me voor gek. Je bent niet goed snik, dat lukt je nooit. Het kostte wat moeite, maar het is me gelukt.’

Eerst strakke instructies, daarna alle vrijheid

De managementstijl van David is eenvoudig en doeltreffend. In het begin zet hij heel strakke kaders neer en is hij streng in de uitvoering. Maar al snel laat hij zijn teamleden los en geeft ze alle vrijheid. ‘Dat werkt echt fantastisch. Alle mensen met wie ik werk, geef ik in het begin een duidelijke richting en laat ze vervolgens zelf dingen doen. Als mensen precies weten wat ze moeten bereiken en zelf kunnen invullen hoe ze daar moeten komen, zijn ze op hun best.’

“Als mensen precies weten wat ze moeten bereiken en zelf kunnen invullen hoe ze daar moeten komen, zijn ze op hun best.”

Je bent nooit uitgestudeerd

‘Starters wil ik op het hart drukken dat ze altijd moeten bijleren. Ga er in het begin vol voor en hou jezelf scherp tijdens je hele carrière. Blijf trainingen en opleidingen volgen, ook in je vrije tijd. Je bent nooit uitgestudeerd. Doe verschillende opdrachten voor verschillende partijen. Met een vol cv krijg je niet alleen voorrang bij werk- en opdrachtgevers, het is ook nog eens goed voor je persoonlijke ontwikkeling.’