Werk maken van talent: drie belangrijke stappen

Blog 19 maart 2014 3 min. lezen
blog_header_3
blogolav2-1-300x144

Heb jij jouw werk- of opdrachtgever nog voldoende te bieden? Je bepaalt zelf hoe je je kunt ontwikkelen. In deze blog van Olav Berten, directeur van DPA, een ondersteunend stappenplan.

Het thema van ons nieuwe jaarverslag ‘De kracht van kennis en kunde’ zorgde afgelopen week voor veel leuke gesprekken. Recent las ik in het CBS-rapport ‘Sociaaleconomische trends, februari 2014‘ dat driekwart van de werknemers tevreden tot zeer tevreden met zijn of haar werk is. Hoe meer zekerheid het dienstverband biedt, hoe hoger het rapportcijfer. Time to wake up, want een dienstverband biedt steeds minder zekerheid! Dit is een van de redenen waarom ik professionals altijd adviseer om werk van hun talent en talentontwikkeling te maken.

Verantwoordelijkheid nemen

Het is belangrijk om je regelmatig af te vragen of het werk dat je doet nog bij je past. Of je groeit door de uitdagingen waar je met je team aan werkt. En of je nog wel genoeg oog hebt voor de ontwikkelingen in je markt en voldoende bijblijft in je vakgebied. Heb jij je werk- of opdrachtgever nog voldoende te bieden? Je bepaalt zelf hoe je je kunt ontwikkelen. Deze verantwoordelijkheid kun je anno 2014 niet meer van je afschuiven. Professionals die met de hier voorgestelde vragen worstelen, raad ik aan om tenminste de volgende drie stappen te volgen.

Stap 1: Ontdek waar je talenten en passies liggen en waar je energie van krijgt

Door zelfreflectie verkrijg je waardevolle inzichten in je persoonlijkheid, talenten en drijfveren. Het kan zijn dat je zelfbeeld niet helemaal strookt met de werkelijkheid. Ook leer je wellicht hoe je de kwaliteit van je werk kunt verbeteren en wat je persoonlijke valkuilen zijn. Bekijk daarom regelmatig ‘van een afstandje’ hoe je denkt en werkt, en welke eigenschappen en competenties je inbrengt. Een simpele manier om dit proces in gang te zetten zijn doe-het-zelf-testjes. Veel waardevoller zijn natuurlijk de inzichten die je verkrijgt in gesprekken met anderen of door training en coaching Ook kun je bijvoorbeeld deelnemen aan een van de (gratis) DPA Talent Masterclasses die we op 15 en 16 april organiseren.

Stap 2: Vertaal deze inzichten naar je personal brand en branding

Bij personal branding benader je jezelf als merk. Je kijkt gericht naar je profiel en ambities en baseert hier je (marketing)strategie op. Je formuleert en communiceert ambities en benoemt de stappen die je maakt en de resultaten die je boekt. Het gaat in feite om het ontdekken, versterken en zichtbaar maken van je competenties. Hiertoe breng je niet alleen je kennis en kunde, maar ook je drijfveren en passies in beeld. Kortom: gericht en gedreven bezig zijn met je ontwikkeling als professional.

Stap 3: Maak de balans op

Nu je weet wat je wilt, waar je goed in bent en waar je talenten liggen, is het tijd om je huidige werk, functie of vakgebied goed onder de loep te nemen. Zijn er ontwikkelingen in je vakgebied waar je iets mee wilt, kunt of moet gaan doen? Durf je ook eens de vraag te stellen hoe goed je in je huidige baan zit. Zijn er mogelijkheden om je werk anders aan te pakken? Of wordt het wellicht tijd voor een volgende stap?

Veranderen begint bij jezelf. Houdt dit je bezig? Kom dan vooral naar een van onze (gratis) Talent Masterclasses op 15 & 16 april met het thema Kracht van #KennisEnKunde. Hier bespreken inspirerende sprekers vanuit verschillende invalshoeken hoe je (meer) werk van je talent kunt maken. Inschrijving staat open voor alle professionals die persoonlijk en zakelijk willen groeien.