Stress op het werk, hoe ga jij ermee om? 10 tips

Blog 24 juni 2014 4 min. lezen
Header overheidsjuristen
stress

Deadlines, werkdruk, je manager, collega’s… Allemaal factoren die stress kunnen veroorzaken. Stress op het werk heeft veel impact, zeker als je hier het grootste deel van je week doorbrengt. Iedereen wordt er vroeg of laat mee geconfronteerd. Als professional is het belangrijk dat je hier de juiste aandacht aan besteedt. Want chronische stress kan leiden tot klachten zoals concentratieverlies, slaapproblemen, hartstoornissen en zelfs een burn-out. Ik heb een aantal DPA-professionals gevraagd hoe zij omgaan met stress op het werk. Dit zijn de belangrijkste tips.

1. Kies je taken zorgvuldig en stel prioriteiten

Er komt soms veel op je af en vaak ook nog in de vorm van meerdere dingen tegelijk. Vraag je bij elke taak af wat het belang is. Plan eerst de meest noodzakelijke taken in en maak de al geplande taken af. Bepaal voor de overige taken welke je kunt oppakken en in welke volgorde.

2. Wees duidelijk en durf nee te zeggen

Zeg gewoon “ik kan het pas volgende week inplannen, deze week lukt echt niet” of wees eerlijk “nee, ik heb nu echt geen tijd.” Nee zeggen is niet gemakkelijk, maar soms echt noodzakelijk. Als het overzicht ontbreekt en je tegen je grenzen aanloopt, is ‘nee’ een prima antwoord. Duidelijkheid vermindert de werkdruk en verhoogt vaak ook het respect dat je collega’s voor je hebben.

3. Bewaak je planning

Maak een lijst wat er moet gebeuren en schat per activiteit de prioriteit en het tijdsbeslag in. Als er een grote klus aankomt, handel dan elke dag iets af dat ermee te maken heeft. Begin vroeg, zo blijf je stress een stap voor.

4. Relativeer

Sommige situaties zijn minder erg dan dat je denkt. Maak onderscheid tussen wat er echt gebeurt, je gedachten erover en wat je erbij voelt. Als een collega jou ergens niet bij betrekt, denk dat niet meteen “hij ziet me niet voor vol aan” of “hij vindt mijn werk niet goed”. Hierdoor kun je je behoorlijk rot voelen. Trek vooral niet te snel conclusies en denk niet te veel over problemen die je toch niet kunt oplossen. Concentreer je op jouw prioriteiten en de zaken waar je wel wat aan kunt doen.

5. Denk positief

Vanuit een positieve houding ga je gemakkelijker om met problemen op je werk. Want wellicht is niet alles zo slecht zijn als je denkt. Focus op de dingen die goed gaan en vergelijk jezelf niet met anderen. Denk niet meteen “Dit kan ik echt niet, het gaat mijn pet te boven”. Zeg tegen jezelf: “Ik probeer het gewoon” of “Collega X weet hier heel van, dus ik vraag haar hoe zij het zou aanpakken.” Er zijn bijna altijd collega’s die je kunnen en willen helpen. De kans is groot dat het je lukt.

6. Neem verantwoordelijkheid

Je verantwoordelijkheid nemen voor je acties is een belangrijke stap van reactief naar proactief denken en handelen. Doordat je weet dat je verantwoordelijk bent, blijf je gefocused. Dan kun je je immers ook niet verstoppen achter uitvluchten of anderen verwijten maken over iets ‘wat jou overkomt’.

7. Maak bespreekbaar

Die (mede)verantwoordelijk geldt ook voor het verminderen van de stressoren: de stress veroorzakende prikkels of gebeurtenissen. Is er een storende factor of conflict op de werkvloer? Bespreek het met je collega’s en leidinggevende, en zoek samen oplossingen. Krop je gevoelens niet op. Is je werkdruk structureel te hoog? Bespreek je takenlijst met je leidinggevende, wellicht kan die je helpen om prioriteiten te stellen of activiteiten aan anderen over te dragen.

8. Eet gezond en drink voldoende water

Gezond eten geeft meer energie en draagt bij aan je lichamelijk en geestelijk welzijn. Vergeet niet te ontbijten: volgens onderzoekers de belangrijkste maaltijd van de dag. Snacken heeft trouwens geen goede invloed op stress, net als veel koffie of suikers.

9. Blijf in beweging

Met een goede conditie ben je beter bestand tegen stress. En fysieke inspanning is geestelijke ontspanning. Wandelen, zwemmen, fietsen, hardlopen: alles is goed.

10. Neem je ontspanning en rust

Neem regelmatig een pauze en besteedt deze aan niet-werkgerelateerde dingen. Door te ontspannen kun je beter nadenken. Een time-out of een wandeling in de buitenlucht maakt veel verschil. Tot laat doorwerken? Probeer je vaste slaappatroon te handhaven, want tekort aan slaap is dodelijk voor de productiviteit. De meeste mensen hebben zeven tot acht uur slaap nodig. Het laatste uurtje voor het slapen aan je mail werken helpt ook niet tegen stress. Gun jezelf 45 minuten om te relaxen voor het slapengaan.

Meer tips?

Nog meer tips voor het omgaan met stress op het werk? Deel ze met ons op Facebook.