Onze (arbeids) toekomst in een snel veranderende wereld: Doom or Gloom?

Publicatiedatum

13 december 2017

Op 15 november jl. sprak Ruud Veltenaar op onze DPA Masterclasses #KennisEnKunde in het Spant in Bussum over de megatrends, de impact van technologie en de snel veranderende wereld. Hij schetste een shift van welvaart naar welzijn. Meer eco en minder ego. En meer zelfredzaamheid in de maatschappij ondersteund door disruptieve technologieën. Doom or Gloom; verandert onze wereld radicaal in ons voordeel of zijn wij gedoemd? Welke gevolgen heeft dit voor bijvoorbeeld recruitment en onze eigen arbeidstoekomst?

De wereld kantelt 180 graden

De realiteit is dat MIT, het Massachusetts Institute of Technology uit Cambridge USA (MIT), colleges geeft waarin meer dan 170.000 studenten gezamenlijk aan een case werken. Artificial intelligence maakt het mogelijk om in drie seconden het analysewerk te doen waar 1000 artsen nu tien jaar over zouden doen. IBM Watson maakt Artificial Intelligence (AI) inmiddels beschikbaar voor iedereen. Aldus, intelligentie (IQ) is gewoon te koop en binnen afzienbare tijd geen onderscheidende factor meer. Dus ja, de wereld kantelt 180 graden en wij “moeten” mee.

Democratisering van kennis

Organisaties zoals MIT begrijpen deze fundamentele shift in denken. Het doel van MIT is niet om de slimme rijke elite in stand te houden maar heeft het profound purpose om haar kennis met de wereld te delen. MIT wil dat iedereen op de hele wereld een leven lang kan leren en creëert zo welvaart vanuit welzijn.

De kracht van de massa

Door de exponentiële groei van technologie halveren de kosten in hetzelfde tempo. Tesla is een voorbeeld van technologische ontwikkeling die steeds betaalbaarder wordt. De vraag is of Tesla echt de duurzame auto van de toekomst is. Waarschijnlijk gaat Tesla het afleggen tegen de Nederlandse propositie Lightyear. Een auto die maanden op zonne-energie kan rijden zonder op te laden. Het is een propositie die meerwaarde heeft op zowel ecologisch, financieel, economisch én sociaal gebied. Het is een propositie die gedragen kan worden door de massa met het oog op de toekomst. Tesla kan die beloftes helaas nog niet waarmaken, Give me a Lightyear!

Bron: Lightyear, 2017

Department of Human Beings

Technologische ontwikkelingen zetten bedrijfsmodellen op zijn kop en gevestigde namen gaan daarmee ten onder. Het creëert desoriëntatie voor organisaties. Als bedrijf weet je niet meer wie je bent, waar je naartoe op weg bent en wat je bestaansrecht is. Zelfs het huidige onderwijssysteem leidt mensen op voor banen die er straks niet meer zijn. Iets om aan te werken lijkt mij.

Deze nieuwe wereld biedt kansen doordat kennis straks geen onderscheidende factor meer is en AI banen doet verdwijnen. In 2040 zullen er door de automatisering 2 á 3 miljoen werklozen zijn. Doom or Gloom? Straks kunnen deze mensen zich specialiseren in vakgebieden waar hun kracht ligt. Hoe erg is het als je geen baan kan vinden die je niet leuk vindt?

Organisaties moeten meer gaan sturen op tevredenheid van medewerkers. Blije medewerkers zorgen immers voor tevreden klanten en meer business. Het vereist dat Human Resources ofwel “assetmanagement” wordt omgedoopt tot Department of Human Beings. Het is high potentials versus zingeving. De maatschappij verandert van een democratie naar een merocratie. Een participerende maatschappij waarin iedereen een basisinkomen heeft. En dit geeft ruimte voor mensen om hun vaardigheden te ontwikkelen.

FEAR or change?

Het devies is dat wij meer buiten de lijnen moeten kleuren. Juist vanuit die stretch acteren om meerwaarde te leveren voor anderen. Minder KPI gedreven, meer sturend op scores zoals de social progression index. De SPI is een geaggregeerde index die laat zien hoe landen scoren op sociaal -en milieugebied.  Stel jezelf de vraag welk duurzaam doel jij kunt behalen om de wereld te verbeteren? Laat je niet leiden door FEAR maar stuur op Feeling Excited And Real! Welzijn is belangrijker dan geld, geen doel op zich maar een resultaat van het juiste doen.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • *