Banken hebben nieuwe kennis en vaardigheden nodig

Blog 21 september 2016 2 min. lezen
Blog header 2

Om nieuwe concurrenten het hoofd te bieden en klanten toegevoegde waarde te kunnen leveren, moeten professionals bij banken zich blijven ontwikkelen. Opleiding is daarbij het sleutelwoord. Erik Fontein (links) en Andry Klumpert, verantwoordelijk voor het plaatsen van bancaire- en verzekeringsprofessionals, leggen uit waarom.

DPAmagazine-JustJusta-5.jpg

Fotografie Just Justa

De financiële wereld verandert snel. Kennis van vandaag is morgen alweer verouderd. “Had een professional binnen de financiële dienstverlening tot voor kort zo’n drie of vier keer persoonlijk contact met een klant over een financieringsaanvraag, tegenwoordig vindt dit voornamelijk online plaats en is er hooguit één keer persoonlijk contact. Tijdens dat ene contact moet een vertrouwensband worden gesmeed en moet de relatie worden bestendigd. Dat vraagt veel van de communicatievaardigheden van zo’n professional.”

Aan het woord is Erik Fontein, directeur banking & insurance (Benkis). “We zien de vraag naar kennis dan ook veranderen van vakgericht naar competentiegericht. Dat wil zeggen dat het belangrijker is geworden dat professionals in de financiële dienstverlening kunnen communiceren, presenteren, creatief kunnen meedenken, en flexibel en ondernemend zijn. Vakinhoudelijke kennis hebben ze vaak wel en die is ook digitaal voorhanden. Persoonlijke competenties niet. Die moet je ontwikkelen.”

Innovatieve kennis

“Het opleiden van onze financiële professionals is prioriteit nummer één”, voegt Andry Klumpert, verantwoordelijk voor banking & insurance, daaraan toe. “Onze professionals vervullen operationele functies bij banken en verzekeraars; de eisen die worden gesteld aan deze bedrijven zijn de laatste jaren alleen maar strenger geworden. Waar we voorheen medewerkers konden plaatsen die weliswaar niet de juiste opleiding, maar wel de benodigde kennis en ervaring meebrachten, kan dat nu niet meer. Zonder de juiste papieren kun je in deze wereld niet meer aan de slag. Zo’n ‘keurmerk’ is heel belangrijk geworden. Daarom alleen al is opleiden cruciaal.”

Daarnaast, zo benadrukt Fontein, moeten professionals in de financiële dienstverlening nu over veel meer innovatieve kennis beschikken dan voorheen. “Het nieuwe bankieren vindt vooral digitaal en online plaats. Dus ook op dit gebied moeten ze zich blijven ontwikkelen. Zo heeft DPA een doorlopende stageplek kunnen regelen bij Rabo dochter MyOrder dat klanten in staat stelt om via hun app te bestellen en te betalen. Hier kunnen onze professionals ervaring opdoen met nieuwe manieren van betalen, en leren ze anders en buiten vaste en traditionele kaders te denken. Dit helpt hen voeling te krijgen met het nieuwe bankieren. En die waardevolle kennis nemen ze dan weer mee naar klanten."

'Opleiding op maat'

Klumpert: "Anderhalf jaar geleden zijn we om die reden gestart met het Young Professional Programma waarin we zo’n honderd mensen hebben opgeleid om nú bij banken aan de slag te kunnen. We hebben bij de selectie vooral gelet op het karakter van mensen. Dat moet passen bij datgene waar banken vandaag de dag behoefte aan hebben. Ze moeten vernieuwend en kritisch kunnen zijn, assertief, en out of the box kunnen en durven denken. Talenten die dit in zich hebben, komen in aanmerking voor het programma dat voorziet in opleidingen en trainingen op deze onderdelen. Daarnaast moeten ze uiteraard ook goed kunnen omgaan met de nieuwe digitale media.”

Fontein: “Massale trainingen doen we niet meer. Het gaat écht om maatwerk. Ieder mens is anders en verdient een eigen ontwikkeltraject. Door aandacht te hebben voor de potentie van het individu, halen we veel meer rendement uit de opleidingen. Ook bij onze DPA Academy krijgen professionals de kans om aan hun eigen vaardigheden te werken. Dat kan door inhoudelijke opleidingen te volgen, maar ook met cursussen energiemanagement en personal branding. Voor ieder wat wils.”

Dit artikel is eerder verschenen in het DPA Magazine, jaargang 1, nummer 1. 

Neem contact op met Jeroen

Directeur banking & insurance Stuur een bericht